UPOZORNĚNÍ: Knihovna bude od 27. do 29. 12. 2023 uzavřena. Výpůjční lhůta knih bude automaticky prodloužena. Děkujeme za pochopení.

Jak světelskou knihovnu hodnotí naši čtenáři?

Knihovna ve Světlé nad Sázavou nabízí své služby na adrese náměstí Trčků z Lípy 16 téměř 20 let. Knihy si zde můžete vypůjčit v oddělení pro dospělé nebo pro děti, vybírat můžete z bezmála 32 000 svazků knih a 34 titulů periodik. Najdete tu i hudební oddělení, které disponuje 2 261 CD s hudbou nebo pohádkami. V současné době je v knihovně zaregistrováno 1 283 čtenářů, z toho 737 navštěvuje oddělení pro dospělé a 545 oddělení pro děti.

A protože nám na našich čtenářích záleží, rozhodli jsme se zjistit, jak jsou spokojeni s našimi službami. V průběhu března tak měli čtenáři oddělení pro dospělé možnost vyplnit dotazník spokojenosti. Přístup k vyplnění dotazníku on-line jsme měli možnost rozeslat celkem 624 čtenářům, zbývajících 111 mohlo vyplnit dotazník v knihovně v papírové podobě. Dotazník vyplnilo celkem 144 registrovaných čtenářů, což je přibližně 20 % z celkového počtu našich čtenářů. Takové množství odpovědí jsme vlastně ani nečekali, udělalo nám to radost.  

Naprostá většina dotazníků byla vyplněna on-line, což nás mile překvapilo i proto, že přes 40 % respondentů spadá do věkové kategorie 61+.Jak je vidět, v dnešní době je práce s počítačem nebo na internetu už téměř samozřejmostí. Dalším příjemným zjištěním je, že si knihovna očividně udržuje stálé čtenáře, kteří berou knihovnu a půjčování knih jako běžnou součást svého života, neboť zhruba 60 % dotázaných navštěvuje světelskou knihovnu už více než 10 let. Těmto věrným čtenářům děkujeme za přízeň a budeme se snažit tento okruh i nadále rozšiřovat.

Co se týče preferovaných žánrů, odpovědi potvrdily to, co knihovnice vidí v běžné praxi. Nejčtenějšími žánry jsou detektivky, dobrodružné romány, historické romány, knihy podle skutečných událostí, milostné / zamilované romány a thrillery. Při výběru knih do knihovního fondu zohledňujeme preference většiny, ale nevyhýbáme se ani knihám okrajového zájmu. Stále platí, že od čtenářů vítáme tipy na knihy, které bychom měli do našeho fondu dokoupit. Sledujeme aktuálně vydávané tituly, takže se pravidelně můžete v naší knihovně těšit na novinky.

Registrovaní čtenáři mají možnost využívat svůj on-line čtenářský účet, kde si mohou např. prodloužit výpůjčky nebo rezervovat a objednávat knihy. Přibližně polovina dotázaných uvedla, že účet nevyužívá, protože to nepovažují za nutné (volí osobní výběr v knihovně či pomoc knihovnic) nebo s účtem neumí pracovat. Čtenářům, kteří se chtějí s on-line účtem naučit zacházet, knihovnice rády pomohou.

Jednou ze služeb knihovny je zasílání tzv. newsletteru – e-mailu, který informuje o nově zakoupených knihách a akcích v knihovně. Kolem 40 % respondentů o této službě vůbec neví, což bychom rádi změnili. O knižních novinkách v naší knihovně se čtenáři dozvídají přímo na oddělení pro dospělé, částečně také ve Světelském zpravodaji a prostřednictvím výše zmíněného newsletteru. Nejen tipy na nové knihy, ale i akce a novinky v knihovně máte možnost sledovat i na webových stránkách knihovny, které pravidelně aktualizujeme. Stačí na stránkách www.kyticesvetla.cz kliknout na sekci Knihovna.

Pokud v naší knihovně čtenáři nenajdou požadovanou knihu, mají možnost si ji naším prostřednictvím objednat z jiné knihovny. O Meziknihovní výpůjční službě (zkráceně MVS) necelých 20 % dotázaných vůbec neví. Ostatní respondenti o službě vědí a nemalá část ji také využívá.

Světelská knihovna slouží jako výdejní místo internetového knihkupectví Kniha z knihovny, které poskytuje výrazné slevy s poštovným zdarma. Polovina dotázaných uvedla, že o této službě neví. Rádi bychom tuto možnost levnějšího nákupu zpropagovali, obzvlášť v dnešní době, kdy se ceny knih neustále zvyšují.

Na konci loňského léta knihovna částečně upravila výpůjční lhůtu. U knih, které jsou zarezervované dalším čtenářem, byla výpůjční doba zkrácena na max. 6 týdnů. Jednalo se
o podstatnou změnu, kterou čtenáři přivítali s větším či menším nadšením. Snahou bylo zpřístupnit velmi žádané knihy co největšímu počtu čtenářů. Předchozí nastavení umožňovalo prodloužit si výpůjčku, která je rezervovaná dalším čtenářem, až třikrát, tzn. celkem na 4 měsíce. Na tituly, o které je velký zájem, tak čtenáři čekali i několik měsíců. Jak vyplývá z dotazníku, toto zkrácení výpůjční lhůty kladně hodnotí přibližně 90 % respondentů.

Pokud si knihu, kterou máte půjčenou, zarezervuje jiný čtenář, přijde na Váš e-mail upozornění s vyžádáním výpůjčky. Tyto e-maily, s uvedením nejpozdějšího data vrácení výpůjčky, zasílá systém automaticky a jeho znění resp. formulace zřejmě některé čtenáře zmátla, jak knihovnice vědí z osobní zkušenosti. Nicméně z dotazníků se dozvídáme, že více než ¾ respondentů považuje e-mail za srozumitelný.

Další podstatnou změnu, kterou knihovna zavedla loni na jaře, byl způsob řazení části knihovního fondu – beletrie. (Řazení naučné literatury se nezměnilo). Původní rozdělení na úseky knih podle žánrů přestalo vyhovovat především kapacitě regálů a také proto, že ne u všech titulů lze rozřazení dodržet. Rozdělení tak nebylo důsledné a nastávaly potíže se zařazováním knih a s jejich vyhledáváním. Zavedli jsme systém abecedního řazení, tedy řazení podle příjmení autora. Abychom čtenářům s orientací pomohli, lepíme na hřbety knih piktogramy, které slouží k rozpoznání žánrů. V dotazníku jsme se ptali, zda piktogramy čtenářům pomáhají při výběru vhodné knihy. Výsledky jsou přibližně půl na půl – polovina dotázaných se pomocí piktogramů orientuje, polovina se jimi neřídí.

Také nás zajímal názor čtenářů na rozšíření nabídky knihovních dokumentů. Konkrétně jsme se ptali, zda by měli zájem o půjčování e-knih (elektronické verze knih) a audioknih (mluvené slovo). Výsledky jsou dost nejednoznačné, podobné procento respondentů bylo pro i proti nebo jim to bylo jedno. Přesto bude knihovna do budoucna o zavádění těchto typů dokumentů uvažovat.

Více než 80 % dotázaných uvedlo, že jim vyhovuje otevírací doba knihovny resp. oddělení pro dospělé. S tímto tématem souvisí i další otázka – zřízení biblioboxu, tedy schránky na veřejném místě, která slouží k vrácení knih. Téměř polovina dotázaných by zřízení biblioboxu uvítalo. Knihovna se touto možností chce do budoucna zabývat.

Závěrem nás zajímalo, jak jsou čtenáři spokojeni s přístupem pracovníků knihovny. Téměř 90 % respondentů ohodnotilo knihovnice nejvyšší možnou známkou, za což velice děkujeme a budeme se i nadále snažit si přízeň čtenářů zachovat.

Pozitivní hodnocení převládlo i v otázce, zda by čtenáři něco chtěli změnit nebo jim v knihovně něco nevyhovuje. Téměř 70 % dotázaných neuvedlo nic, co by chtěli měnit. Přes 15 % respondentů výslovně uvedlo, že jsou se vším spokojeni a nic by neměnili. Pěti čtenářům více vyhovovalo dřívější rozdělení knihovního fondu podle žánrů nebo nejsou zcela spokojení se zkrácením výpůjční lhůty u rezervovaných knih. K těmto problémům jsme se vyjádřili výše.

Naším záměrem nebylo jen získat odpovědi k tématům, které jsou pro fungování knihovny a práci knihovnic nezbytné, ale rovněž seznámit čtenáře naší knihovny s výsledky a vyjádřit se k důležitým či sporným bodům. Z dotazníku bylo patrné, že o některých službách knihovny čtenáři neví, nebo je neumí používat, proto jsme se rozhodli navázat na tento článek sérií dalších článků, které budou o jednotlivých službách knihovny informovat. Budeme se věnovat především čtenářskému účtu, newsletteru, meziknihovní výpůjční službě a elektronickému katalogu. Vaše dotazy týkající se služeb knihovny vám knihovnice rády zodpoví také v knihovně.

Děkujeme vám za přízeň a za pozitivní hodnocení naší práce.

 

CHCETE BÝT INFORMOVÁNI O NOVINKÁCH Z KNIHOVNY?

Přihlaste se a budeme Vám zasílat novinky z knihovny přímo na e-mail.
Pro lepší přizpůsobení obsahu pro Vás, bezpečnosti, měření statistik návštěvnosti a lepší zpětné vazbě tento web používá cookies. Klikáním a navigováním po stránce souhlasíte s tím, že sbíráme o Vás anonymní informace přes cookies. Více informací o používání cookies na naší stránce najdete zde.